André bedankt! (Jongerenweekend "de Wereldfietser 2012")

We schrijven vrijdag 22 juni 2012. Het jongerenweekend van de Wereldfietser gaat weer van start! Elf jongeren, drie dagen en 180 kilometer, waarvan 70 kilometer in de regen, zorgen voor een onvergetelijk weekend. Niet alleen voor ons jongeren wordt het een onvergetelijk weekend, ook voor Limburg wordt het een onvergetelijk weekend: André Rieu vereert de provincie met zijn aanwezigheid.

Vrijdagavond verzamelt de groep zich langzaam in de ondergaande zon op camping de Flierefluiter, even buiten Nijmegen. Gedurende de dag waren er enkele buien, maar 's avonds blijkt het een mooie avond te worden. We maken dankbaar gebruik van de gereedstaande tafels en naarmate de avond verstrijkt wordt de groep groter en groter. Dit leidt uiteraard tot een avond vol met fietsverhalen, lofuitingen over de fietsen en de nodige verhalen over de gekozen uitrusting. Het is dan ook vrij laat wanneer we besluiten onze slaapzakken op te zoeken om te gaan genieten van een welverdiende nachtrust.

Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de aanwezige tafels en bankjes

Zaterdagochtend is een aangename ochtend: de zon schijnt, de wind valt mee en de temperatuur is aangenaam. Langzaam worden de spullen ingepakt en vlak voordat we vertrekken nemen we nog even de tijd om een leuke groepsfoto te nemen. Na de foto vertrekken we via de LF3 naar Gennep, hier wordt de eerste stop gehouden om wat rantsoenen in te slaan. Na een korte stop fietsen we weer verder en steken een aantal keren de maas over. Wanneer we bij Venlo aankomen merk ik het voordeel van de GPS: we krijgen een geweldige sightseeing tour door Venlo zelf. Een stad die je normaal gesproken zou vermijden. Toch blijkt Venlo een waar pareltje te zijn met een mooi stadspark en een schitterend historisch centrum.

We besluiten een paar kilometer verder te stoppen, in het toeristische Broekhuysen. Hier laaft een aantal zich aan een heerlijke Hertog Jan Weizener (0,5 ltr), de rest beperkt zich tot de non-alcoholische dranken. Dat laatste was voor mij misschien ook wat beter geweest want de eerste tien kilometer merk ik dat de alcohol in mijn benen is gezakt, gelukkig wordt het al snel minder. En het maakt niet uit, de camping is niet zo heel ver meer.
Die avond eindigt het zoals gewoonlijk: veel gelach, lekker eten en erg leuk gezelschap. Wel gaan we iets vroeger het bed in, we vernemen dat we vandaag ongeveer 95 kilometer hebben gefietst.

Een van de vele oversteekplaatsen

De weergoden hebben besloten om het ons op de tweede dag wat lastiger te maken. Een sterke tegenwind doet zich gelden, evenals de regen die na een uur komt. In de striemende regen komen we aan in het plaatsje Thorn, een plaats genoemd naar mijn fiets, wat ik best wel leuk vindt. Hier warmen we ons op in het lokale café waar bier en kaartspelen heersen. Het is opvallend druk, maar we vinden zonder al te veel moeite een plek en nuttigen een paar lekkere koppen koffie. Wanneer we weer buiten komen is het droog.

Die droge periode is helaas van korte duur, de wind wakkert verder aan en de regen striemt harder dan ooit te voren in onze gezichten. De groep splitst zich van nature op: de koplopers worden gevormd door Jurgen, Tiemen, Jasper D en Maarten. Hun tempo ligt zo hoog dat we ze niet kunnen bijhouden.
Evi, Roeland, Bert, Joppe, Hans, Jasper K en ik vormen de achterhoede. Zo zal het ook blijven, in Maastricht wordt nog een sms gestuurd waar de koplopers zich hebben genesteld, maar het is te laat. Wanneer ik de sms berichten lees zijn de koplopers weer vertrokken. Het is jammer, maar wel begrijpelijk dat ze zijn weggegaan, het was weer was ook bar en boos.

Het plaatsje Thorn

In het café in Maastricht besluiten Roeland, Hans, Bert en ik om in Maastricht te overnachten. Het eerder plan was ook al om een dagje extra aan het weekendje te plakken, maar dan op een camping. Vanwege het slechte weer worden de plannen gewijzigd naar een overnachting in een stayokay hostel in Maastricht. Toch wijzigen ook deze plannen: omdat André Rieu Limburg vereert met zijn bezoek heeft de geachte directie van het stayokay hostel besloten om de prijzen te verviervoudigen. Voor slechts €37,50 per persoon zouden we kunnen overnachten. Dit wordt ons toch te gortig en we besluiten om gewoon naar camping Oosterdriessen te gaan.

Daar aangekomen wordt het al snel een aangename avond: het is droog, het weer knapt op en Italie wint van Engeland. Daarnaast stelt het Roeland en Hans in de gelegenheid om een frisse duik te nemen in de Maas. Al met al kunnen we het volgende stellen: Als we toch in het hostel hadden geslapen, hadden we dit niet meegemaakt. André, vanuit de grond van mijn hart zeg ik: Bedankt!

En ik zeg niet alleen bedankt tegen André. Ik zeg bedankt tegen al die leuke jongeren die hebben meegeholpen het jongerenweekend tot een waar succes te maken: Joppe, Jurgen, Jasper D, Jasper K, Maarten, Tiemen, Roeland, Bert, Evi en Hans: het was een waar genoegen om met jullie te fietsen!

Deelnemers Jongerenweekend 2012!

Wil Brouwer

Hoi Paul,

Wat weer een leuk reis verslag.