Á Paris á Velo

Van 28 april tot 6 mei zullen zes dappere fietsers weer en wind trotseren op hun weg naar Parijs. Zes fietsdagen, 540 kilometer en eindigen in de verkeerschaos van de stad Parijs. Na een lange voorbereiding is het nog maar negentien dagen voordat wij vertrekken vanaf Eindhoven. Hier een stukje voorpret.

Het idee is ontstaan tijdens de zwoele najaarsdagen, september 2011. Het was het najaarsweekend van vereniging de Wereldfietser dat Mieke en ik erachter kwamen dat het ons erg leuk leek om eens langer onderweg te zijn met een groep leeftijdsgenoten. We organiseren natuurlijk met veel plezier het jongerenweekend, maar de behoefte was er om een week te gaan fietsen in het buitenland. Na wat goede gesprekken op het terras stond de route vast; Parijs!

Inmiddels is er heel wat vooraf gegaan. Heel veel mailtjes over de beginselen: wanneer gaan we, zetten we het op het forum, organiseren we het zelf? Allemaal vragen die we moesten beantwoorden. We hebben er voor gekozen om het zelf in de hand te houden en niets via het forum te communiceren. Toch waren er verrassend snel deelnemers gevonden voor de Parijstocht. Waar we met het jongerenweekend niet in slagen, lukt nu wel! We gaan met zes man in totaal.

Na de basics kwamen de lastige dingen, de route. We wisten welke route we wouden fietsen, maar daar was alles ook mee gezegd. Het aantal kilometers op een dag, waar we op een dag zouden eindigen, allemaal vraagstukken die we gaandeweg hebben opgelost tot we op een acceptabel schema zaten.

Zaterdag 28 april

Vrijdag 4 mei

Aankomst in Parijs

32.6

Cité des Sciences - Stay Okay hostel

Natuurlijk is niet alles tot de puntjes geregeld. Dat zou ook afbreuk doen aan de sfeer, het blijft ook een kwestie van ondergaan en ondervinden. Wij hebben er in ieder geval heel erg veel zin in. En wij hopen dat jullie, de lezers, er ook zin in krijgen. Een uitgebreid reisverslag van parijs zal dan ook volgen!

Au revoirs mes Ami

Joke Radius

Wat een leuk idee!
Een hele onderneming om naar Parijs te fietsen. En als je daar eenmaal bent, tja, dan moet je natuurlijk ook de stad per fiets verkennen: echt heel erg leuk om te doen. Neem dan de fietsgids 'Parijs per fiets' mee! Er staan drie lange (25-30 km) tochten in, langs de onbekendere plekken van Parijs. De eerste tocht gaat van de Place de la Bastille naar de Cité des Sciences, en dan terug naar La Bastille. Dus jullie jeugdherberg zit op de route en je kunt zó aanhaken in de tocht.
Kijk op www.fietsenparijs.nl voor meer info over mijn gids, die ik schreef uit puur enthousiasme voor fietsen in Parijs... Veel plezier bij jullie avontuur,
Hartelijke groet,
Joke Radius.