Rondje vesting

De thermometer komt amper boven de nul graden celsius uit, de wereld is grijs en grauw, het is dus allesbehalve echt mooi fietsweer. Toch laten we er ons vandaag niet van weerhouden om een mooie tocht naar Bourtange te fietsen, een leuk oud vestingplaatsje in het geliefde Groningen.

Deze tocht maak ik niet alleen, Bert en Sonja fietsen mee. Beide zijn nog niet echt getraind en dit lijkt ze een leuk begin van het fietsseizoen. Het eerste plan was om een route van 90 kilometer te maken, maar dat vonden ze toch wat te gek worden. We hebben dus voor een iets andere route gekozen, maar zeker niet minder mooi! Deze route bevat tal van achterafweggetjes, zandpaden, watergangen en vennetjes om mooi te zijn. En laten we ook Bourtange niet vergeten, een fraai middeleeuws vestingstadje!

Sonja (L) en Bert (R)

De route heeft een handicap: het begin is wat saai. Vanaf Blijham wordt het echter veel beter. Na Blijham krijgen we een hoop achterafweggetjes en wat zandpaden naar de Weddermarke. Bert, over het algemeen genomen een bekwaam fietser, ging op aanmoediging van Sonja over wat extra zandpaden. Het zand was echter nogal stug en hard geworden dus Bert ging onderuit in het harde zand. Afgezien van een gekneusd zelfvertrouwen en een wat dikke hand bleken ook de remschijven van zijn fiets aan te lopen. Welkom bij the muppets cycle special.

Gelukkig zijn alle mankementen aan de fiets van Bert snel verholpen en kunnen we onze weg weer hervatten. Het fietsen gaat steeds soepeler, het tempo zit er goed in en als we bij het prachtige Smeerling komen zijn we nog lang niet moe. Razendsnel passeren we de vennetjes en de buiten hun oevers getreden sloten. Toch vergeten we niet een foto te maken van de ijzige omstandigheden waarin we hebben gefietst.

Schitterend Smeerling

IJskoude omstandigheden

Na de foto vervolgen we onze weg naar Bourtange, we gaan via een hoop zandpaadjes richting de vestingstad. Af en toe mag Paul als ijsbreker fungeren en de bevroren plasjes water worden dan ook ontdaan van een laag ijs. Het tempo ligt nog steeds hoog en het duurt dan ook niet lang of we zijn in Bourtange waar we onszelf trakteren op warme chocolademelk met appelgebak.

Onze traktatie

Na deze welverdiende traktatie gaan we via de Duitse grens richting Bellingwolde, daar nemen we afscheid van elkaar. Bert en Sonja gaan rechtstreeks naar huis en ik besluit mijn route vol te houden en ga via Oudeschans richting Winschoten.

De route is 70 kilometer lang en er is een GPS track van beschikbaar, mocht je die willen hebben laat het dan even weten.